Nekaj o ajurvedi

Kaj je ajurveda?
Ajurveda (tradicionalna indijska medicina) je najstarejši znani medicinski sistem, ki je nastal na tleh starodavne Indije pred najmanj 2000 leti oz. po mnenju indijskih znanstvenikov cca. 6000 leti pred našim štetjem. 
Beseda ajurveda se sestoji iz dveh sanskritskih besed "ayus" (veliko življenje) in "veda" (znanje ali znanost). Torej gre za vedo o "velikem življenju", življenju v harmoniji s celoto manifestiranega sveta in Duhom, Atmanom, ki je njegov vir. Ajurveda izhaja iz prepoznavanja in dojemanja Življenja, kot so ga uzrli starodavni ršiji (vidci) in je poskus opisovanja te žive notranje realnosti, zajet v tradicionalnih indijskih filozofskih sistemih. Najbolj pogosto se pri razlagi principov ajurvede izhaja iz Sankhya filozofije ("sankhya" v sanskrtu pomeni "število"). Sankhya filozofija pravi, da je vir vsega v vsem imanenten, toda manifestiran Duh, ki ga poimenuje Puruša. Iz njega oz. njegove namere se rodi 24 manifestiranih principov oz. stopenj kreativne sile, Prakrti, ki je tudi prva od 24-tih. Omenjeni principi oz. stopnje izraza kreativne sile so poimenovali "tattva". Teh 24 tattev (tattva) so osnova za nastanek 3 teles, 5 ovojev in 7 velikih energijskih centrov, ki so značilni za vso manifestirano stvarnost.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Kateri so telesno-duševni fluidi po ajurvedi?
Iz 5 velikih elementov (5.-9. tattva) kot so: eter, zrak, ogenj, voda in zemlja nastanejo trije fluidi mikrokozmosa: vata (ali vayu), pitta in kapha (ali šlesman) in stopijo v razmerje določeno v trenutku spočetja. To razmerje se tekom življenja posameznika spreminja. Za nastanek in obstoj življenja so potrebni vsi trije fluidi - vsak mora opraviti svojo nalogo. 
Vata (gibati se, informirati, poganjati )je sestavljena iz elementov etra in zraka ter domuje v debelem črevesju.
Pitta (segrevati) je sestavljena iz elementov ognja in vode ter domuje v tankem črevesju.
Kapha (objeti, zaobjeti) je sestavljena iz elementov zemlje in vode ter domuje v želodcu.
Za nastanek in obstoj življenja so potrebni vsi trije fluidi, ki omogočajo, da se duhovna in mentalna svetova izražata skozi fizično telo. Vsak fluid mora nemoteno teči v in iz človekovega energijskega polja - zastoj ali ovira povzročajo motnje, ki spravljajo v neravnovesje celotni sistem kar pripelje do bolezni.
Nekaj primerov delovanja fluidov:
- VATA omogoča gibanje hrane skozi prebavni sistem (prepočasno in prehitro gibanje moti pravilno vsrkavanje hranilnih snovi). Ta fluid podpira tudi sam proces prebave, ker "razpihuje" prebavni ogenj in tako izločanje "ognjenih" prebavnih encimov in drugih snovi. Ta subtilna sila kot veter poganja prano po energijskem sistemu človeka in npr. v možganih upravlja s spominom, z gibanjem misli...
- PITTA prebavlja hrano in jo pripravlja za dokončno vsrkavanje v kri (premočen ali prešibak ogenj onemogočata pravilno prebavo). Ta fluid upravlja s procesi spoznavanja, razumevanja, razločevanja in preobražanja surovih čutnih impulzov v zavestno čutno zaznavo...;
- KAPHA s sluzjo podmazuje stene črevesja in drži hrano skupaj, dokler ste le-ta "kuha" v prebavnem ognju (tudi vsako neravnovesje tega fluida oz. doše moti prebavo). Ta fluid omogoča stabilnost in koherentnost vseh zgoraj omenjenih procesov in ohranja spomin. Ko so fluidi v harmoničnem ravnotežju, je takšen tudi um in obratno.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
 Katere so individualne ajurvedske konstitucije človeka?
Individualna konstitucija človeka je lahko vata, pitta, kapha, vata-pitta, pitta-vata, kapha-pitta, pitta-kapha, vata-kapha, kapha-vata in vata-pita-kapha ter zadeva vsako telo, kot tudi vse ravni zavesti. Vsaka konstitucija ima svoje prirojene močne plati in tudi slabosti.
Če poznate svoje lastne in se zavedate kako vaša konstitucija pripelje do določenega stanja, potem lahko inteligentno sodelujete z naravo na poti proti uravnovešanju svojega stanja. Določanje konstitucije ni namenjeno "predalčkanju". Je sredstvo samo-izpraševanja in samorazvoja, ki sta potrebna da bi se umestili v Univerzum, ki nas obdaja.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Katere so glavne vata lastnosti in pojavne oblike?
Suho - suha koža, lasje, ustnice, jezik; suha danka, nagnjenost k zaprtju; hripav glas;
Lahko - lahke mišice, kosti, drobna telesna zgradba, rahlo in pičlo spanje; premajhna telesna teža;
Hladno - hladne dlani, stopala, počasna cirkulacija; sovraži hladno in ljubi vroče; togost mišic;
Grobo - groba, razpokana koža, nohti, lasje, zobje, dlani in stopala; pokajoči sklepi;
Subtilno - subtilni strah, bojazen in negotovost; drobni mozolji; neznatni mišični krči, drobno tresenje; nežno telo;
Mobilno - hitra hoja, hitro govorjenje; opravljanje več stvari istočasno; nemirne oči, obrvi, dlani, stopala; nestabilni sklepi; številne sanje; rad potuje, toda ne zdrži na enem mestu; nihajoče razpoloženje in nezanesljiva zvestoba;
Jasno - jasnoviden; takoj razume in pozablja; bister, odprt um, pogosto se počuti prazen in osamljen;
Zapiralno - suh, dušeč občutek v grlu; kolcanje in riganje, ima rad mastne, kašaste juhe; nujno potrebuje sladke, kisle in slane okuse;

Vata ljudje so zelo senzitivni in hitro reagirajo na dogodke v svoji okolici. Njihova pozornost je difuzna, razpršena in dovzetna za najmanjše notranje ali zunanje spremembe. Zelo so spremenljivega razpoloženja in notranjih stanj in se v svojem življenju upirajo regularnosti in navadam - tako preprosto ne morejo živeti, ker njihov um potrebuje nenehno stimulacijo. Ko imajo dosti energije, so zelo glasni in dinamični. Ko jim energija (kmalu) poide, potonejo v hibernacijo, ko jo nabirajo in ko jo naberejo, jo ponovno zaidejo v eksplozivno dinamičnost v kateri zopet potrošijo vso razpoložljivo energijo. So zelo fleksibilni in se hitro prilagajajo, kar vata ljudem daje potencial za nenavezanost. toda sočasno zaradi tega svojevrstno kaotičnost in "odzemljenost", ki ju pogosto čutijo.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007; Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005).
Katere  so glavne pitta lastnosti in pojavne oblike?
Vroče - dober prebavni ogenj; velika ješčnost; telesna temperatura je večkrat višja kot normalna; ne mara vročine; sivi lasje z nazaj pomaknjenim lasiščem ali plešo; mehki rjavi lasje;
Ostro - ostri zobje, izrazite oči, zašiljen nos, stanjšana brada, srčast obraz; dobra absorpcija in prebava; oster spomin in razumevanje; razdražljivost;
Lahko - lahka/ srednja telesna zgradba; lepa bleščeča koža, jasne oči;
Mastno - mehka mastna koža in lasje; ne mara preveč ocvrte hrane (ker lahko povzroči glavobol);
Tekoče - redke tekoče stolice (blato), mehke občutljive mišice; preveč urina, potenja in žeje;
Razširjajoče - širi se kot koprivnica, akne, vnetja po celem telesu; osebe tipa pita želijo razširiti svoje ime in slavo po vsej državi;
Kislo - preveč kisline v želodcu; kisli pH; občutljivi zobje, preveč sline;
Grenko - grenek okus v ustih, slabost v želodcu, bruhanje; odpor do grenkobe; ciničnost;
Ostro - zgaga, goreči občutki na splošno; močni občutki jeze in sovraštva;
Mesnat vonj - neprijeten vonj pod pazduhami, v ustih, na podplatih; 
Rdeče - zardela koža, lica in nos; rdeče oči;
Rumeno - rumene oči, koža in urin; 

Pitta ljudje so prodorni, močni, ciljno naravnani in ponavadi bolj nagnjeni praktičnosti, znotraj katere tudi delujejo. Lahko so psihološko nasilni. Po naravi so pogumni in verjamejo v pravičnost. Ko so v dobri formi tudi izžarevajo to vitalnost in pogum, toda, ko se razjezijo znajo biti kruti in žaljivi. Zlahka najdejo prijatelje - še posebej iz podobnih delovnih področij ali z namenom praktičnega sodelovanja. Pitta ljudje so ostrega in jasnega intelekta in se nagibajo nestrpnosti do vseh, ki stvari ne razumejo tako hitro ali jasno kot oni. Ravno zaradi te prirojene intelektualne arogance so pitta ljudje netolerantni. Posvečeni so svojemu samorazvoju, ki nemalokrat postane posebne vrste ego-trip. Močno, skoraj nasilno se držijo in zagovarjajo svoja mnenja, zato lahko zapadejo v fanatizem. 
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007; Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Katere so glavne kapha lastnosti in pojavne oblike?
Težko - težke kosti in mišice, velika postava; večkrat prekomerna telesna teža; prizemljen; globok, težek glas;
Počasno - počasna hoja in govorjenje; počasna prebava in metabolizem; počasne geste;
Hladno - hladna, lepljiva koža; enakomeren apetit in žeja s počasno presnovo in prebavo; ponavljajoči se prehladi, kongestija in kašelj; želja po sladkarijah;
Mastno - mastna koža, lasje in obraz; podmazani sklepi in drugi organi;
Vlažno - kongestija v prsnem košu, sinusih, grlu in glavi;
Gladko - gladka koža; nežna, mirna narava; gladkost organov;
Čvrsto - gosto obložena maščoba; debela koža, lasje in nohti; 
Mehko - mehek, všečen pogled; ljubezen, skrb, sočutje in prijaznost;
Viskozno - viskozna, lepljiva, vezivna kvaliteta povzroča kompaktnost, trdnost sklepov in organov; rad se objema; v ljubezni in odnosih globoko vdan;
Motno - zgodaj zjutraj je um oblačen in meglen; za začetek dneva pogosto potrebuje kavo kot stimulans;
Sladko - anabolično delovanje sladkega okusa spodbuja nastanek spermijev, povečuje kakovost semena; močna želja po spolnosti in oploditvi; abnormalno delovanje lahko povzroči hlastanje po sladkarijah;
Slano - pomaga pri prebavi in rasti, daje energijo; vzdržuje omotično stanje; abnormalno delovanje lahko povzroči hlastanje po soli in zadrževanje vode;

Kapha ljudje so mirni, počasni, blagi in tolerantni. To so ljudje, ki stabilno in resno posvečeni svoji družini in domu. Potrpežljivost, vzdržljivost in sočutje so med najbolj izrazitimi kapha lastnostmi. Če so te lastnosti čezmerno prisotne, lahko pripeljejo celo do pretirane navezanosti, pasivnosti, posesivnosti in celo pohlepa. Ena temeljnih lastnosti kapha človeka je pravvzaprav stabilnost. Vsako zadevo temeljito premislijo preden se ji posvetijo. Toda, ko se ji posvetijo, jo speljejo do konca. Tudi prijateljstva tkejo zelo počasi in preudarno, a ko so enkrat nastala, trajajo. Zaradi prirojene stabilnosti in tendence, da zadržijo status quo, so manj motivirani za samorazvoj. Vera v karkoli (v prijatelja, določeno vrsto aktivnosti ali ideje, religijo...) se v njih gradi počasi, vendar ko enkrat dozori, je stabilna in neomajna (čeprav je nemalokrat ta neomajnost motivirana z željo, da se obdrži status quo).
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007; Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Katera so splošna navodila za uravnovešanje posameznega fluida?
Splošna navodila za uravnovešanje vate
Naj vam bo toplo.
Ostanite mirni.
Izogibajte se surovi hrani.
Izogibajte se mrzli hrani.
Izogibajte se izjemno nizkim temperaturam.
Jejte toplo in s toplimi začimbami začinjeno hrano.
Izvajajte redno (samo)masažo s toplim sezamovim oljem ali olivnim oljem.
Držite se rutine.

Splošna navodila za uravnovešanje pitte
Izogibajte se pretirani vročini.
Izogibajte se pretirani uporabi olja.
Izogibajte se pretirani pari.
Omejite uporabo soli.
Jejte hladne, ne pekoče jedi.
Izogibajte se fermentirani, cvrti hrani in rdečemu mesu.
Pijte hladno (toda ne ledeno) pijačo.
Telovadite med hladnejšim delom dneva.
Izvajajte (samo)masažo s sončničnim ali kokosovim oljem.

Splošna navodila za uravnovešanje kaphe
Veliko telovadite.
Izogibajte se težki hrani.
Ostanite aktivni.
Spremenite rutino.
Izogibajte se mlečnim izdelkom.
Izogibajte se ledeni hrani in pijači.
Izogibajte se mastni hrani.
Jejte lahko, suho hrano.
Izvajajte (samo)masažo s koruznim oljem.

(Vir: Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Kakšen je ajurvedski pristop k hrani?
Ajurvedski pristop k hrani je energijski pristop. Temeljna energijska kvaliteta hrane se izraža v njenem okusu (rasa). Okus hrane neposredno vpliva na naš živčni sistem in ga stimulira. V ajurvedi poznamo šest osnovnih okusov, ki jih sestavljajo elementi:
- sladko (Zemlja in Voda)
- kislo (Zemlja in Ogenj)
- slano (Voda in Ogenj)
- pekoče (Zrak in Ogenj)
- grenko (Zrak in Eter)
- trpko (Zrak in Zemlja)

Čeprav osnovni okusi izražajo lastnosti elementov, se vseeno vsi okusi izražajo skozi element vode. Tako kot fluidi ima tudi vsako živilo določene lastnosti in če so lastnosti hrane podobne lastnostim fluida, bodo lastnosti te hrane povečale fluid (npr. če Vata (suho) oseba je pokovko (suho)). Nasprotne lastnosti pa delujejo pomirjujoče (npr. Pitta (ogenj) oseba pije metin čaj (hladilno)). Ta osnovni princip lahko pomaga pri izbiri prave hrane.
Okusu v energijskem opredeljevanju hrane po ajurvedi sledi energijska moč hrane (virya). Na podlagi svojega okusa hrana ali "segreva" ali "ohlaja" telo in tako proizvaja svoj osnovni vpliv na telo. Poleg tega osnovnega energijskega vpliva (segrevanja ali ohlajanje), obstajajo še drugi vplivi okusov hrane na telo in vsi sodijo v kategorijo "virya". To so kategorije izsuševanje - vlaženje in prinašanje "teže" ali "lahkosti" telesu. 
Naslednja pomembna kategorija pri energijski opredelitvi hrane je poprebavni učinek hrane (vipaka). Ko je hrana zaužita in prebavljena, šest osnovnih okusov daje v telesnih tekočinah določene energijske rezultate, in sicer:
- sladek in slan okus imata sladko vipako (v telesnih tekočinah delujeta kot sladek okus),
- kisel okus daje kisel učinek,
- grenek, trpek in pekoč okus imajo pekočo vipako.

Hrana, ki jo pogosto uživamo, v telesu poudarja (in lahko neuravnoveša) fluid, čigar vipako vsebuje (sladka vipaka pripada Kapha fluidu, kisla vipaka pripada Pitta fluidu in pekoča vipaka pripada Vata fluidu).
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Kaj je agni?
Agni, element ognja je vseprisoten v manifestiranem vesolju, torej tudi v nas. On je eden sam, toda v manifestiranem univerzumu ima različne funkcije, zato se ga v jogijski in tantrični literaturi deli na sedem funkcionalnih različic, ki so povezanem s človeškimi energijskimi ovoji:
Jatharagni (ogenj prebave) je povezan s prvim našim ovojem - annamaya koša. Ta funkcionalna različica agnija prebavlja hrano in iz nje potegne esence petih velikih elementov iz katerih je esenca sestavljena. Tesno je povezan z govorom oz. usti, ker se naš prebavni trakt začenja v ustih in končuje z danko (anusom). Pravilen odnos do hrane in pravilen odnos do govora oz. govorjenja sta komplementarna procesa.
Pranagni (ogenj prane) pripada pranamayakoši in deluje v pljučih in srcu. Povezan je z jatharagnijem v predelu manipura čakre. Ta funkcionalna različica ognja je zadolžena za spreminjanje kisika iz zraka v notranjo silo vitalnosti za "individualizacijo" planetarne prane na vibracijo našega telesa.
Manasikagni pripada manomayakoši in omogoča "prebavo" čutilnih vtisov na duševni ravni. To je tisti ogenj, ki omogoča čustveni odziv na določene čutilne senzacije. Ta različica ognja je zelo povezana z očesom in alochaka pitto ("ogenj vida"), ker oko predstavlja jnanendriyo (organ zaznavanja) za element ognja in je povezano z ognjem uma. Od motoričnih organov je ta agni povezan z ustvarjanjem miselnih oblik oz. "govorom" na mentalni ravni.
Agni inteligentnosti pripada vijnanamaya koši. To je ogenj inteligentnosti, razločevanja resnice od neresnice, večnega od minljivega, dobrega od slabega... Toda ne v moralnem smislu, ampak v spiritualnem - ta ogenj omogoča razločevanje kvalitet, ki pripadajo Duhu od tistih, ki pripadajo materiji. Ta agni oz. vrsta razločevanja ni povezana z izobrazbo ali intelektom - on "prebavlja" vtise in iz njih izloči njihov spiritualni pomen, kvaliteto in vsebino, njihovo abstraktno idejo oziroma vzorec. Zaradi njega zmoremo resnično spiritualna spoznanja in razumevanje.
Agni anandamaya koše je agni Ljubezni, magnetične ravni zavesti naše Duše, Jive in je onstran uma. To je plamen višje kvalitete magnetizma, ki se v našem svetu zrcali in nam omogoča devocijo proti Bogu. Na še nižji ravni človeške osebnosti se ta ogenj zrcali kot ogenj želja. Ta agni je tisti, ki izloča radost iz naše izkušnje življenja.
Cidagni je ogenj zavesti. Zavest ima vedno naravo ognja, luči in z njo je povezana iluminacija (razsvetljenje). V drobcenem svet človeške osebnosti se ta ogenj zrcali kot ogenj znanja, toda v svojem resničnem smislu je to ogenj spiritualnega spoznanja samega sebe.
Brahmagni je ogenj Bitja, Brahme. Tesno povezan s cidagnijem - lahko bi rekli, da oba ognja odslikavata eno in isto realnost iz dveh različnih vidikov. On predstavlja ogenj Duha, Puruše, onkraj Univerzuma dvojnosti. To je ogenj, ki izgoreva samega sebe, ki biva in se ničesar več ne zaveda zunaj sebe, ker vsebuje vse.

Telesni prebavni ogenj je normalen, ko obstaja normalna potreba po hrani, ko ni spahovanja ali občutka teže po zaužitju hrane, ko obstaja občutek zadovoljstva, občutek, da nam je dobro, ko so izločki normalne konsistence in barve in ne vsebujejo neprebavljeno hrano ter se izločajo redno. Prebavni ogenj se spreminja vsak trenutek, kot vse okoli nas. Slabi zaradi pretirane uporabe hladnih tekočin, zaradi premalo ali preveč hrane, pretiranega uživanja težke hrane, zaradi uživanja obrokov še preden se je prebavila vsebina prejšnjega obroka, zaradi nepravilnih kombinacij hrane, zaradi zadrževanja naravnih imuplzov (za odvajanje blata, vode, plinov), zaradi motenj spanja, uživanja hrane ob napačnem času, pretirane aktivnosti (še posebej spolne) ali premalo aktivnost....

"Ravnovesje in neravnovesje fluidov je vedno odvisno od relativne intenzitete prebavnega ognja. Zato čuvajte svoj prebavni ogenj in ustavite vse navade in delovanja, ki ga manjšajo...", je zapisal Caraka v svojem zborniku, ki je temelj ajurvede.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Kaj je ama?
Ama (dobesedni prevod iz sanskrita je: "surov", "nekuhan", "nezrel") je skupno ime za hrano, ki je vsrkana v naš telesni sistem, ne da bi predhodno bila ustrezno prebavljena. Ta delno prebavljeni material telo ne more uporabiti za svoje potrebe, zato se kopiči, kot stoječa voda, v kanalih telesa in jih maši, izzivajoč imunsko reakcijo. V telesu ama nastopa kot razpadajoča organska materija, ki "vabi" parazite in mikroorganizme. Na drugi strani, rasa tkivo (krvni serum, bele krvničke, limfa in limfni sistem v celoti), ki bi moralo biti nahranjeno s snovmi iz prebavljene hrane, ostaja podhranjeno. Posledično so zaradi tega vsa tkiva, ki sledijo rasa tkivu prikrajšana za esenco, ki jo potrebujejo za svojo izgradnjo in zdravje.
Simptomi ame so:
- zamašitev subtilnih kanalov,
- slabljenje telesne moči,
- občutek teže v telesu, glavi in umu,
- nenormalno gibanje vate,
- stanje nenehne polzaspanosti zaradi blokiranega kanala (srotas),
- slaba prebava,
- pretirano izločanje sline in impulz, da jo moramo pogosto izpljuvati,
- zadrževanje telesnih izločkov (relativno ali popolno zaprtje, zadrževanje urina, inhibicija potenja),
- doživljanje hrane kot brezokusne ali doživljanje nenavadnih okusov pri uživanju običajne hrane,
- utrujenost brez napora itd.

(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Katere so neprimerne prehranjevalne navade po ajurvedi?
- prenajedanje (priporočeno: 1/3 hrane, 1/3 tekočine, 1/3 prazen želodec)
- jesti kmalu po obroku
- preveč vode ali nič vode med obrokom 
- pitje zelo mrzle vode med obrokom ali kadarkoli
- jesti, kadar imamo zaprtje
- jesti ob napačnem času dneva - ali prezgodaj ali prepozno
- jesti preveč težke hrane ali premalo lahke hrane
- pitje sadnega soka ali uživanje sadja med obrokom
- jesti, ne da bi bili zares lačni
- jesti zaradi čustvenih vzgibov
- jesti neprimerne kombinacije živil
- prigrizki med obroki

(Vir: Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Katere so splošne smernice za prehrano oseb posameznega fluida?
Vata tip mora jesti večkrat po dnevno, po malem, toda ob rednih urah. Potrebuje toplo, kuhano, oljnato, tekočo in krepčilno hrano, ki jih pomirja, ozemljuje in gradi tkiva. Ni dobro mešati veliko različnih živil v eni jedi. Poudariti morajo sladek, kisel in slan okus v svoji prehrani, toda previdno z grenkim, trpkim in pekočim okusom. Pekoč okus je zelo dobro dodajati skozi različne začimbe (ne preveč), ker to krepi prebavni ogenj in tako pomaga pri prebavi. Ker je vata tip nagnjen spremenljivi intenziteti prebavnega ognja, je potrebno biti pozoren pri težki in hranilni hrani - to je hrana, ki je načeloma dobra za vato, toda lahko je (zaradi šibkega prebavnega ognja) prezahtevna za prebavno moč vata ljudi in se v telesu lahko zato kopičijo toksini (ama). Obroke naj ne zaužijejo, če so živčni, tesnobni ali prestrašeni, če so preveč "v glavi" ali zaskrbljeni. Jejo naj pozorno, brez sočasnega gledanja televizije, branja in drugih oblik živčne stimulacije. Vata tip je najbolj nagnjen alergijam na hrano. Zato je nekatera živila, ki so v splošnem dobra za njih, potrebno oprezno jemati - predvsem rastline iz družine razhudnikov, kot so krompir, paradižnik, jajčevec, feferoni, paprike. Pa vendar najbolj pogosto ni hrana vzrok alergij, ampak hipersenzitivnost vata ljudi, ki lahko vsako hrano naredi za neprebavljivo in neprebavljeno - zato se v telesu kopičijo toksini, ki lahko pripeljejo do alergije.
Prehrana za pitta konstitucijo naj bi bila ohlajajoča in pomirjajoča, zmerno očiščujoča in krepčilna. Pri prehrani je potrebno poudariti sladek, grenek in trpek okus, z dosti presne hrane in sveže stisnjenih sokov. Hrana naj bo ohlajena, zmerno "težka" in suha, ne pretirano začinjena. Vodo je treba piti hladno (ne mrzlo) in se izogibati kavi in alkoholu, lahko pa pitta ljudje pijejo čaj. Za pitta konstitucijo sta značilna odličen apetit in moč prebave, zato lahko prebavijo čezmerno obilne obroke in napačne kombinacije hrane. Pri njih bodo rezultati napačnega prehranjevanja opazni bolj skozi toksična stanja krvi in zato dovzetnost za infekcijske bolezni, kot skozi prebavne motnje. Pitta ljudje naj se izogibajo zelo oljnati hrani, ki je pražena ali predolgo kuhana hrana. Če so razdražljivi, jezni ali kako drugače živčno vznemirjeni, naj se ne usedajo k mizi. Potrebno je gojiti odnos umirjenosti in hvaležnosti do hrane, ki jo jejo. Tri redna obroka dnevno jim zadoščajo, prigrizki pozno zvečer se jim odsvetujejo.
Kapha ljudje bi morali jesti hrano, ki je topla, lahka in suha. Izogibati bi se morali hrani, ki je hladna, težka in oljnata (mastna). Nabiranje sluzi v telesu je znak čezmernega uživanja hrane, ki ima kapha atribute. Okusi, ki večajo kapha fluid so sladek, slan in kisel, manjšajo pa ga trpek, grenek in pekoč okus. Glavni dietarni ukrep za kapha ljudi je, da jemljejo manj hrane (in manj pogosto) in več zelišč in zeliščnih čajev. Potrebno je jesti le trikrat dnevno. Prvi obrok naj ne bo pred 10. uro zjutraj in večera naj ne bo po 7. uri zvečer. Kosilo naj bo najmočnejši obrok, zajtrk in večerja pa zelo lahki. Še posebej zvečer ni dobro jesti težko hrano. Kapha ljudje naj bi se postili eden dan tedensko in kdaj pa kdaj izpustili zajtrk. Nikar naj ne gredo spat po obroku. Naj bodo pozorni, da ne jemljejo hrano kot čustveno nadomestilo.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Kako se fluidi odražajo v življenjskem ritmu, prebavnem procesu, letnem in dnevnem času?
Tako kot z vsem v manifestiranem svetu, fluidi upravljajo tudi z obdobji (dneva, leta, obdobja v življenju, obdobja menstrualnega ciklusa, obdobja tekom prebave hrane...) časa. 

Obdobja v življenju:
- v otroštvu dominira kapha fluid, ker ta fluid uteleša sredotežne sile izgrajevanja telesa in duševnosti otroka in mladega človeka; po 18. letu starosti počasi zgublja dominantnost, toda prisoten je vse do približno 27. leta starosti;
- že po 20. letu starosti se človeku "približa" pitta fluid, ki dominira v obdobju med 30. in cca. 60. letom starosti, in človeku omogoča kreativno in intenzivno udejstvovanje na odru Življenja;
- približno okoli 42. leta starosti se počasi "dviga" vata fluid, ki po 60. letu starosti postane dominanten in je odgovoren za suhost, krhkost teles starejših ljudi, njihovo povečano telesno občutljivost in psihološko razpršenost (pozabljivost, slabša koncentracija ipd.);
Pomembno se je zavedati, da v življenju ni odsekanih prehodov, obdobja si sledijo naravno - počasi dominantnost enega fluida izzveneva, dokler se drugi počasi dviga in postopoma prevzame vodilno vlogo.

Obdobja v prebavnem procesu:
- prva faza prebave je v ustih in želodcu, ko se hrana namaka v slini in želodčnem soku, dokler ni prepojena s sluzasto tekočino, ki pogoltnjeno in prežvečeno hrano drži skupaj, dokler encimi v slini in želodcu počasi začenjajo prvo fazo prebave; s tem obdobjem prebave upravlja kapha fluid;
- druga faza prebave se odvija v tankem črevesju, ko nastopi višek prebave in encimskega delovanja na hrano; s to fazo upravlja pitta fluid, ki s svojim elementom ognja omogoča ta proces;
- tretja, zadnja faza prebave se odvija v debelem črevesju, ko se počasi iz prebavljene hrane skozi njegovo sluznico absorbirajo minerali in tekočina; tako se snov v črevesju izsušuje in postaja blato, ki ga na koncu izločimo; s to fazo upravlja vata fluid;

Obdobja letnih časov:
- poletje ima predvsem kvalitete pitta fluida (nima pa vsako poletje le pitta kvalitete - nekatera so hladna in vlažna - atributi, ki pripadajo kapha fluidu...);
- jesen, ko se ozračje počasi ohladi, začnejo pihati hladnejši vetrovi je vata obdobje, ki se počasi prevesi v
- zimo, ko je hladno in sneži (ni pa vsaka zima takšna...), torej je vlažno - vse to so atributi kapha fluida, ki tekom zime dominira;
- pomlad (še posebej zgodnja pomlad) je obdobje, ko se sneg počasi topi, še vedno je hladno, toda toplota se že čuti - čutijo jo cvetlice in trave, drevesa.... in ljudje jo čutijo v "zraku" - to je obdobje, ko se kapha "topi" in pitta počasi dviga; poznejša pomlad že ima ta dva fluida v skorej enakem razmerju, dokler proti poletju že prevladuje pitta fluid;

Obdobja dneva:
Načelno in zelo na splošno velja, da pitta dominira čez dan, kapha ponoči in vata "upravlja" s prehodi iz noči v dan in iz dneva v noč. Toda bolj natančno so obdobja dneva razdeljena tako:
- od točke sončnega vzhoda začne delovati kapha fluid, ki deluje 4 ure; v prvih dveh urah so kot organ poudarjena pljuča, v drugih dveh urah pa trebušna slinavka;
- po 4 urah začne delovati pitta fluid in deluje 6 ur; v prvih dveh urah je dominiran organ želodec, v drugih dveh urah srce in v zadnji tretjini pitta obdobja sta dominantna jetra in žolčnik;
- sledita 2 uri vata obdobja, obdobje tik pred sončnim zahodom oziroma pozimi somrak pred ugašanjem dneva; takrat sta kot organa poudarjena debelo črevo in ledvica;
- zopet sledijo 4 ure kaphe z enako razporeditvijo poudarjenih organov, potem
- 6 ur pitte z enako razporeditvijo organov, ki so po poudarjeni po tretjinah in
- 2 uri vata obdobja (tik pred sončnim vzhodom), ko je še posebej pospešeno delovanje debelega črevesja in ledvic.
(Vir: Gradivo Šole ajurvede, Biljana Dušić, dr. med., 2007)
Katere so psihološke konstitucije (kvalitete zavesti) po ajurvedi?
Ayurveda govori o treh osnovnih tipih (tri osnovne gune): Sattva, Rajas in Tamas.
Sattva lastnosti vsebujejo esenco, realnost, zavest, čistost, jasnost.
Rajas lastnosti vsebujejo gibanje in dejavnost. Rajasični posamezniki so egoistični, ambiciozni, agresivni, ponosni, tekmovalni, nagnjeni k nadziranju drugih ipd. Rajas prinaša percepcijo.
Tamas pomeni temo, brezdelje, težkost in nagnjenost k materializmu. Tamas posamezniki so lahko pohlepni, posesivni, nagnjeni depresiji, lenobi, prekomernemu spanju ipd. Tamas podaja trdno, konkretno izkušnjo.
V naši zavesti se odvija neprestana igra med temi tremi gunami, toda relativna prevlada ene od njih določa posameznikovo psihološko konstitucijo.
(Vir: Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Kako se gune odražajo v hrani?
Sattvična hrana je lahka, zdrava, povečuje jasnost uma ter izgrajuje telo (Fige, breskve, hruške, riž, zelena solata, peteršilj, rumena buča, mung dhal, rumena leča, nizki fižol, sveže mleko, ghee...).
Rajasična hrana je vroča, začinjena, slana in zelo omamna zato tudi um postopoma postane rajasičen, kar pomeni, da se bolj nagiba jezi, sovraštvu in manipulaciji (kisla in fermentirana hrana, cvrtje, razhudniki, stari mlečni izdelki, plesnivi siri ipd.).
Tamasična hrana je težka, motna in depresivna ter če jo uživamo zmerno prizemljuje in spodbuja stabilnost (meso, staran sir, gobe, pšenica ipd.).
(Vir: Vasant D. Lad, Ajurveda. Popolni vodnik po domači lekarni, 2005)
Kje se lahko naučim ali izvem več o ajurvedi?
Možen je vpis v Šolo ajurvede, ki jo vodi Biljana Dušić, dr. med. in svetovalka ajurvedske medicine. V njeni ajurvedski posvetovalnici Aditi se lahko naročite na ajurvedski pregled in svetovanje. Več informacij na http://www.aditi.si/ ali na info@hortusvitae.si

Za prehranjevanje po načelih ajurvede se lahko prijavite na tečaje ajurvedske kulinarike, ki jih izvaja ga. Janja Koprivšek - več na http://www.hortusvitae.si/.
Oglejte si film o ajurvedi - Ayurveda: Art of Being!
https://www.youtube.com/watch?v=VgJJlceH-vA


Vprašanja informativno-tehničnega značaja

Zakaj dostava 2x mesečno?
Za dostavo 2x mesečno smo se odločili predvsem iz naslednjih razlogov:
- spodbuditi bolj smiselno in smotrno nakupovanje,
- omogočiti ponudnikom bolj prijazno sodelovanje,
- minimizirati negativne učinke trgovinske dejavnosti na posredne in neposredne deležnike,
- minimizirati stroške poslovanja.
Kaj moram storiti, če nisem zadovoljen/na z izdelkom?

V skladu z Zakonom o varstvu potrošnikov (ZVPot) lahko naročeno blago, kupljeno po pogodbi na daljavo (kamor spada tudi nakup preko interneta), brez razloga vrnete. Pravico do odstopa od pogodbe kupec uveljavlja tako, da v roku 14 dni od prejema blaga pisno sporoči ponudniku na naslov trgovina@3vitana.si, da odstopa od pogodbe, ne da bi mu bilo potrebno navesti razlog za svojo odločitev. Šteje se, da je sporočilo pravočasno, če je oddano v roku. Kupec mora nato najkasneje v 30 dneh po sporočilu o odstopu od pogodbe vrniti blago, v nespremenjeni količini in nepoškodovano ter še neuporabljeno zasebnemu zavodu 3Vitana - Center za celosten razvoj na naslov Ulica Zore Majcnove 14, 1000 Ljubljana. Stroške vračila blaga plača kupec. Pošiljk z odkupnino ne sprejemamo.
Kdaj dobim povrnjeno kupnino v primeru odstopa od naročila?
Če odstopate od naročila, vam po prejemu blaga in ugotovitvi, da je to nepoškodovano, v nespremenjeni količini in še neuporabljeno, skladno z ZVPot vrnemo vsa opravljena plačila. Stroške vračila blaga pri odstopu od naročila krije kupec. Denar vrnemo takoj, ko je to mogoče, najkasneje pa v 14 dneh po prejemu sporočila o odstopu od naročila ter vrnitvi blaga. Kupec ob vračilu blaga pošlje tudi račun za blago in osebne podatke ter transakcijski račun kamor želi, da se vrne plačilo. 
Ali lahko prevzamem naročene izdelke osebno in v lastni embalaži?
Naročene artikle lahko prevzamete tudi osebno v obdobju dostave (glej dostava), in sicer v ponedeljek in sredo od 11.00 do 13.00 ter v torek od 17.00 do 19.00 na lokaciji Prevzemno mesto: Trnovo (Ljubljana), Koseskega ulica 20. 
Možen je prevzem z lastno embalažo, pri čemer vam stroške embalaže odštejemo od zneska nakupa. V primeru lastne embalaže ne odgovarjamo za njeno zdravstveno ustreznost.
Za morebitna vprašanja v zvezi z osebnim prevzemom naročila pokličite Tanjo Kerimov na 040 710 834 ali nam pišite na trgovina@3vitana.si
Komu namenite donacijo v naravi?
Hrano občasno doniramo upokojencem, socialno šibkejšim fizičnim osebam, neprofitnim organizacijam s humanitarnega ali prostovoljskega področja ipd.  
Kako lahko prispevam k trgovini zavoda?
Prispevate lahko:
- s predlogi, idejami, kritiko ipd., ki podpira udejanjanje namena neprofitne trgovine,
- s pobudami za morebitna sodelovanja tako na področju ponudbe izdelkov kot tudi na edukativnem področju,
- s predlogi komu naj doniramo hrano ipd.
Vsak vaš odziv je dobrodošel in dobronamerno sprejet. Pišite na trgovina@3vitana.si.
Na koga se lahko obrnem za pomoč pri naročanju in vprašanja v zvezi s trgovino?
Vodja trgovine je Tanja Kerimov. Lahko jo pokličete na +(386)40 710 834 ali pišete na trgovina@3vitana.si.
Zakaj ima neprofitni zavod trgovino?
Trgovina je del neprofitnega zasebnega zavoda, katerega osnovni namen je delovanje v korist svojih članov, uporabnikov in širše skupnosti ter strokovna, kvalitetna in ozaveščena pomoč fizičnim in pravnim osebam pri osebnem, družbenem in poslovnem celostnem ter trajnostnem razvoju z organiziranjem in izvajanjem izobraževalnih in svetovalnih delavnic ter projektov s področja dejavnosti zavoda, z zagotavljanjem storitev za večjo kvaliteto življenja ljudi in okolja, s krepitvijo inovativne sposobnosti družbe za reševanje socialnih, okoljskih in drugih problemov ter z vključevanjem prostovoljskega dela. Trgovina s svojim namenom navedenim na vstopni strani trgovine uresničuje namen zavoda. Zaslužek trgovine se nameni izključno delovanju trgovine in se ne deli lastnikom trgovine. Višina cene artiklov je določena minimalno možno - glede na strošek celotne prodajne verige in na dejstvo ali so izdelki BIO ali konvencionalnega izvora, stroškov poslovanja trgovine ter finančnih zahtev s strani države. Prav tako trgovina deluje na prostovoljski bazi s prostovoljci.
Ali so vsi vaši artikli BIO?
Artikli, ki imajo oznako BIO imajo ekološki certifikat. Nimajo pa vsi artikli ekološkega certifikata (nimajo oznake BIO), ker niso bili v postopku certificiranja procesov ekološke pridelave in predelave, kar pa ne pomeni, da niso ekološkega izvora. Artikli so lahko tudi domačega izvora ali iz naravnih sestavin (Uporaba izraza naravno ni splošno podrobno predpisana v EU in slovenski zakonodaji za živila. Splošno velja, da naravno pomeni, da ne vsebuje sestavin kot so aditivi, hormoni,...ki niso bili prvotno prisotni v živilu. Posebej je definicija naravno predpisana za arome v živilih (Uredba EU 1234/2008)). 
Ali bodo v trgovini na voljo tudi ajurvedski izdelki?
Vsekakor. V osnovi namen trgovine izhaja iz ajurvede. Z izvajanjem trgovinske dejavnosti želimo seznaniti ljudi z ajurvedo in njenim smislom.
Kje lahko še kupim kvalitetne BIO izdelke ali izdelke domačega izvora?
Toplo priporočamo:
- Stari most (delikatesa & čajarna) v Novem mestu - www.starimost.si
- Drobtinka - www.drobtinka.si



Naša spletna stran za boljše delovanje uporablja piškotke! Želite izvedeti več?
Ali se strinjate, da na vaš računalnik naložimo piškotke za ta namen?